Palkokasvit

Vilja- ja palkokasvit

Herne ja härkäpapu ovat ravintorikkaita, maukkaita ja monenlaiseen ruoanvalmistukseen soveltuvia. Kumpikin on viljelykasvina tuttu Suomessa jo vuosisatojen takaa. Herne ja härkäpapu sisältävät muiden palkokasvien tapaan monia tärkeitä ravintoaineita.

 Papuset

  • Palkokasvit sisältävät muihin kasviksiin nähden poikkeuksellisen runsaasti proteiinia. Proteiini on energiaravintoaine, joka toimii myös vitamiinien kaltaisena suojaravintoaineena. Proteiinia sisältävä ruokavalio pitää yllä kylläisyyden tunnetta ja auttaa painonhallinnassa. Ahkerasti liikkuva saa apua proteiinipitoisesta ruoasta suoritukseen, siitä palautumiseen ja lihaskehitykseen. Ikääntyessä proteiinia tarvitaan mm. ehkäisemään lihaskatoa ja ylläpitämään toimintakykyä.
  • Palkokasveissa on paljon sekä liukoisia että liukenemattomia kuituja. Liukoinen kuitu auttaa alentamaan veren kolestrolitasoa, liukenematon kuitu auttaa ruoansulatusta sekä ylläpitää kylläisyyden tunnetta.
  • Palkokasvit ovat hyvä folaatin lähde.
  • Palkokasveilla on matala glykeeminen indeksi. Palkokasvien hiilihydraatit ovat lähinnä kuituja ja tärkkelystä, jotka estävät veren sokerin nopean nousun aterialla tai välipalalla.
  • Palkokasvit ovat gluteiinittomia ja niitä voivat syödä myös keliaatikot.

Tilamme kuorittu vihreä Hulda-herne sisältää energiaa 1480 kJ/100g, hiilihydraatteja 57,6 g/100g, proteiinia 23,8 g/100g ja rasvaa 2,4 g/100g.

Kuorittu Kontu-härkäpapu sisältää energiaa 1450 kJ/100g, hiilihydraatteja 50,9 g/100g, proteiinia 30,0 g/100g sekä rasvaa 2,0 g/100g.

Tietoa kuivatun herneen ja kuivatun härkäpavun muusta ravintosisällöstä löytyy mm. seuraavista lähteistä:

 

Palkokasvit ovat merkittävässä roolissa osana luomutilan viljelykiertoa typensidontaominaisuutensa vuoksi. Ne ottavat typpeä suoraan ilmasta juurinystyräbakteerien avulla, mikä vähentää väkilannoitetypen käyttöä ja säästää energiaa.

  • 1-oraalla
  • 2-palkokasvit-ja-viljat
  • 3-pellolta
  • 4-puinti